MailChimp zou eigenlijk MailChamp moeten heten

Als webontwikkelaar ben ik al jaren bezig met de bouw van websites. Naar schatting zou ik zeggen dat 15% van onze klanten een nieuwsbriefgenerator (zelfbouw) achter de website hebben zitten. Geen rocket science; een opgemaakt bericht wordt als html door een loop gehaald. In de loop wordt telkens een nieuwe e-mail aangemaakt aan 1 van de nieuwsbriefleden. Een aantal jaar heeft dit vlekkeloos gewerkt, maar het laatste jaar keerde het tij.

Nieuwsbrieven komen niet meer aan

Ik kreeg klachten van klanten dat de nieuwsbrief niet meer aankwam bij ontvangers, dat ze pakken met foutmeldingen in de inbox ontvingen, Nog erger; onze e-mailserver stond regelmatig op een zwarte lijst waardoor er nog veel meer e-mail niet aankwam of er uit ging. Je begint je af te vragen hoe je:

  1. de e-mailserver kan gaan ontlasten
  2. de klanten kan helpen de nieuwsbrief weer te laten aankomen

Geen bewegingsvrijheid in het design

Los van de spartaanse manier van sturen was er nog wat: wij hadden bij oplevering een template gebouwd. Daar moest het in gebeuren. Wilde je hiervan afwijken, dan maakten wij een nieuwe template, plaatste deze en dat ging dan goed totdat er weer een andere template moest komen.

Statistieken; meten is weten

Statistieken en onze nieuwsbriefgenerator? No-way José! Je laat een klant dus een mailing maken, die zit met handen en voeten gebonden aan een template, de klant weet niet of de brief wel aankomt en het enige wat de klant wel weet is dat de inbox volstroomt met niet af te leveren e-mail. Ehhh... inderdaad!

Een kampioen van een aap

Een aantal maanden terug ben ik eens gaan kijken bij MailChimp. Dit op aanraden van het jonge bloed wat we hier hebben aangenomen. Zeer opvallend is alleen al de chimp. Een grappige aap lacht je toe en je hand schiet bijna direct naar de knop 'Registreer'. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik moet zeggen een zeer gebruiksvriendelijke omgeving, Het opzetten van een mailing is een 'eitje' en je krijgt gewoon zin om mensen te gaan bestoken met e-mail als je dit ziet!

Grote bedrijven, MKB, sportvereniging; iedereen aan MailChimp

Geen wonder dat de grote bedrijven ook gebruikmaken van MailChimp. Als ontwikkelaar wordt ik er ook vrolijk van want je kunt via een soort 'verlengsnoertje' je eigen website verbinden met MailChimp. Zo schrijven mensen zich in op je eigen website voor een nieuwsbrief, maar in feite schiet je over het verlengsnoer het adres meteen in MailChimp. En staat een e-mailadres al in het bestand, dan wordt deze niet dubbel toegevoegd. En er gaat een bevestigingsmail uit aan de inschrijver: je hebt je ingeschreven, klopt dat? Ja? Klik hier om te bevestigen. Ja, echt, ik stond versteld.

Gratis!

Ja, je gelooft het niet maar tot 2.000 ontvangers is het geheel gratis. Ons klantenbestand werkt met mailinglijsten van maximaal 1.500 leden. We leggen momenteel een koppeling voor 150,- inclusief het configureren van MailChimp.

Leest die aap mijn gedachte?

Vandaag krijg ik 1 van onze MailChimpklanten op bezoek om uitleg te geven over het sturen van een eerste e-mail. Hij heeft alleen maar een uur de tijd. Ik denk: hoe ga ik dat doen? Vanmorgen opende ik mijn e-mail. In de inbox stond de vrolijk lachende chimp. Of ik wat hulp nodig heb bij het sturen van een eerste campagne. In een helder filmpje van 7 minuten en 25 seconden wordt echt ALLES hierover verteld. Wat een kampioen die aap!

Mijn naam is Bart Heimenberg, ik ben mede-eigenaar van Matching Concepts en wij doen aan Web & Design.

Alle blogberichten

Web

Een succesvolle website is er 1 die geld voor je verdient. Die laat je bouwen door een professional. Met onze kennis en ervaring leveren we het juiste maatwerk. Van informatief ontwerp tot zoekmachine optimalisatie. Van HD desktopdesign tot mobiele toegankelijkheid. Jouw business is 24/7 online. Die verdient de juiste professionaliteit!

Lees Meer

Design

Als je maar 1 keer de kans hebt voor de eerste indruk, zorg dan dat die ‘indrukwekkend’ is. We zijn gespecialiseerd in het creëren van de beste eerste indruk. Wij hebben verstand van herkenbaarheid en wij begrijpen wat je klant wil zien en lezen om bij jou terecht te komen.

Ons gedreven team

Geen vakwerk zonder vakman. Met onze specialisten bouwen we aan waanzinnig mooie websites, oogverblindend drukwerk en perfect matchende concepten. De mix van leeftijden en disciplines binnen ons team, zorgt voor het juiste interne sparren. Voor het ultieme eindresultaat.